Appropriation art ως καλλιτεχνική έκφραση

Νικόλας Ζέρβας

Περίληψη


Το παρόν άρθρο πραγματεύεται το άλυτο νομικό «φαινόμενο» της οικειοποίησης της τέχνης, καθώς αποτελεί ένα «αχαρτογράφητο» νομικό πλαίσιο το οποίο υιοθετεί την οπτική της μη ύπαρξης πατρότητας του έργου, παρουσιάζοντας με τον τρόπο αυτό κενό στο νομοθετικό πλαίσιο της πνευματικής ιδιοκτησίας. Η περιορισμένη εμφάνιση του φαινομένου σε εθνικό επίπεδο δεν αποκλείει την υποχρέωση θέσπισης ενός ολοκληρωμένου πλαισίου προστασίας για τον δημιουργό. Διαφαίνεται πως το φαινόμενο της οικειοποίησης της τέχνης έχει δυο εκφάνσεις για τους καλλιτέχνες καθώς δύναται να αξιοποιηθεί ως «πειρατεία» της τέχνης που αποσκοπεί στο οικονομικό όφελος προϋφισταμένου έργου με αποτέλεσμα να μην υφίσταται πρωτοτυπία έκφρασης ενώ παράλληλα θεμελιώνεται μια ενθάρρυνση για τη δημιουργία ενός νέου και πρωτότυπου έργου μέσα από το οποίο αντανακλώνται πολιτισμικές ιδέες και συμπεριφορές. Η ανάγκη της ύπαρξης ενός πλαισίου προστασίας για τον προσδιορισμό και την εξισορρόπηση των ανωτέρω δύο παραγόντων, παραπέμπει την αναζήτηση στο νομικό σύστημα της Αμερικής και στην χρήση του ευέλικτου μηχανισμού του «Fair Use», μέσο το οποίο θέτει τις βασικές αρχές για τον προσδιορισμό της ύπαρξης αντιγραφής προϋφιστάμενου έργου. Γίνεται τέλος σκιαγράφηση του ευέλικτου μηχανισμού του «Fair Use», και του κατά πόσο αυτό εφαρμόστηκε από τα Ευρωπαϊκά κράτη μέλη καθώς και αν δύναται να υιοθετηθεί από το εθνικό σύστημα της Ελλάδας.


Πλήρες Κείμενο:

PDF

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.





 

logo EUC